EP Ventilation allmänna villkor

  • Organisationsnummer. 559213–0065

    Växel: 020–10 57 58

    Hemsida: www.epventilation.se

    Tjänst och boknings ärenden: kundservice@epventilation.se

    Faktura och betalnings ärenden: faktura@epventilation.se

    Webb support: support@epventilation.se

  • Betalning sker i efterskott när arbete har utförts. Faktura skickas normalt per post direkt efter utfört arbete. Det finns även alternativa faktureringssätt såsom e-post. EP Ventilation förbehåller sig dock rätten att alltid kunna skicka månadsfakturan till Kundens folkbokföringsadress.

    Betalningsvillkor för fakturor är 15 dagar om inget annat avtalats. Vid försenad betalning har EP Ventilation rätt att ta ut en påminnelseavgift samt dröjsmålsränta enligt räntelagen. Obetalda fordringar överlämnas till indrivning med tillkommande kostnader och avgifter.

    Felaktigheter i en faktura från EP Ventilation måste reklameras senast på förfallodagen. Om reklamation inte gjorts i tid kan felaktigheten inte göras gällande mot EP Ventilation. Produkterna förblir EP Ventilations egendom till dess full betalning erlagts.

    Om det finns anledning att betvivla Kundens betalningsförmåga, har EP Ventilation rätt att förkorta kredittiden, kräva förskottsbetalning eller annan säkerhet för framtida leveranser.

  • Kunden har rätt att avbeställa arbetet innan det avslutas mot ersättning till EP Ventilation enligt, i första hand konsumenttjänstlagens bestämmelser, i andra hand EP Ventilation avbokningspolicy.

    EP Ventilations avbokningspolicy stadgar att kostnadsfri avbeställning endast kan ske då Kunden kontaktar EP Ventilation senast 2 arbetsdagar före utsatt datum för tjänstens utförande. Eventuella kostnader som EP Ventilation haft på grund av förberedelser, till exempel då material beställts i förväg för att kunna utföra det med Kunden överenskomna arbetet, faktureras till Kunden vid avbeställning, oberoende av avbeställningsdatum kontra beställningsdatum. Kunden har vid betalning av denna avbeställningskostnad rätt till det material som kostnaden avser, detta gäller ej då kostnaden i stället avser nedlagt arbete från EP Ventilation sida.

  • EP Ventilation har en lagstadgad skyldighet att arbeta aktivt med personalens arbetsmiljö. Vi vill att personal ska känna sig trygg på sin arbetsplats och inte utsättas för någon onödig fara. Teknikerna på fältet har ett ambulerande arbete och arbetsplatsen är därför förlagd på kundens fastighet. Därför kan EP Ventilation vid särskilda fall avsäga sig hela eller delar av arbete eller moment. Detta avgör teknikern på plats utifrån riskbedömning och EP Ventilations förhållningsregler jämte gällande arbetsmiljölagstiftning.

  • EP Ventilation åberopar konsumenttjänstlagen vid inställande av planerat och/eller överenskommet arbete. 45 § Skall betalning enligt avtalet ske helt eller delvis innan tjänsten har utförts och betalar inte konsumenten i rätt tid, får näringsidkaren inställa arbetet till dess att konsumenten betalar. Om det följer av avtalet att konsumenten skall medverka till tjänstens utförande och han inte i rätt tid lämnar sådan medverkan som utgör en väsentlig förutsättning för utförandet, får näringsidkaren inställa arbetet till dess att konsumenten lämnar sin medverkan. Har tjänsten påbörjats, är näringsidkaren dock skyldig att såvitt möjligt utföra arbete som inte kan uppskjutas utan risk för allvarlig skada för konsumenten, om inte arbetet medför väsentliga kostnader eller olägenheter för näringsidkaren. Inställer näringsidkaren arbetet enligt första stycket, har han rätt till ersättning för kostnader och andra förluster som detta åsamkar honom, om konsumenten inte visar att dröjsmålet ej beror på försummelse på HEN’s sida.

  • EP Ventilation innehar allriskförsäkring för skador som kan uppkomma under arbetets utförande samt olycksfallsförsäkring för samtliga anställda. Kunden ska inneha hemförsäkring.

  • Tvist avgörs av allmän domstol. Kunden kan få rådgivning av kommunens konsumentvägledare och även få vissa tvister prövade av Allmänna reklamationsnämnden.